Egyebek mellett kampánnyal, halvásárokkal ösztönzi a magyarországi halfogyasztást a kormány.

Erről Bitay Márton Örs, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) államtitkára beszélt hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.

Közölte, hogy kevés halat fogyasztanak a világ- és az uniós átlaghoz képest is Magyarországon. Az éves átlagos fogyasztás 20 kilogramm körüli az unióban, míg mintegy 3,5 kiló Magyarországon. Ez pedig lehetőséget ad a belföldi halfogyasztás növelésére, amely már emelkedett az utóbbi években.

Hozzátette, hogy a halfogyasztás növelését segíti, hogy megvannak a természeti adottságok ehhez Magyarországon, és rendelkezésre áll a szaktudás is.

Kifejtette, hogy az unió is támogatja a termelés növelését, mivel folyamatosan csökkennek a tengeri halászat lehetőségei. Magyarországnak mintegy 15,5 milliárd forint áll rendelkezésére a termelés támogatására a mostani uniós költségvetési ciklusban, amely mintegy 2 milliárd forinttal több, mint az előző költségvetési időszakban.

Elmondta, hogy az az új halgazdálkodási törvényt az Országgyűlés 2013-ban fogadta el. Az idén kétszer módosították ezt a jogszabályt, annak érdekében, hogy kijelöljék a haltermelés kereteit. Így a nagyüzemi halászat lehetősége megszűnt a természetes vizekben, itt a horgászatot szeretné erősíteni a kormányzat, illetve a horgászati jogokat kijelöléssel ítélik oda a korábbi pályázatos út helyett.

Jelezte, hogy a karácsony közeledtével a belföldön megtermelt hal fogyasztására célzott kampánnyal szeretnék ösztönözni a magyar embereket, mivel importból származik a fogyasztás fele. Mivel mérsékelni kívánják ezt a mennyiséget, a fogyasztók figyelmét felhívják, hogy keressék a Magyarországon termelt halakat, a pontyot, a növényevő és a ragadozó halakat az üzletekben.

Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az MT Zrt. agrármarketing vezérigazgatósága a magyar mező- és élelmiszergazdaság termékeinek népszerűsítésére kampányt indított az idei utolsó negyedévben. A halfogyasztás népszerűsítésére is ennek a kampánynak a részeként kerül sor.  Elsősorban a feldolgozott termékeket szeretnék ajánlani, mivel ez munkahelyeket teremthet és őrizhet meg.

Tájékoztatott arról is, hogy a halfogyasztást nemcsak a hagyományos médiafelületeken népszerűsítik, hanem rádióspotokban, kisfilmekben, interneten is. Emellett lesz receptverseny, látványkonyha és bolti kóstoltatás, valamint a december 18. és 20. között a fővárosban a Magyar Vasúttörténeti Parkban megrendezendő karácsonyi halvásárt is támogatják.

Az MTI kérdésére elmondta, hogy 70 millió forintot fordítanak a teljes kampányra. Ebben népszerűsítik a magyar hal mellett a magyar almát, a bort és a libamájat is. A négy kampányra egyenlő arányban jut a 70 millió forintból.

(forrás: kormany.hu, MTI)