A kormány ezermilliárd forintot szán a közlekedésfejlesztésre 2020-ig.

Erről Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Győr határában, a várost keletről elkerülő út első, 4,4 kilométer hosszú szakaszának átadó ünnepségén számolt be.

Kifejtette, hogy 2020-ig 515 kilométernyi gyorsforgalmi út épülhet, és 460 milliárd forintot fordíthatnak közútfejlesztésre a közlekedésfejlesztésen belül.

Felidézte a kormány célját, hogy minden autópálya elérje az országhatárt  2018-ra, és azt, hogy Magyarország eredményes maradjon a világban zajló „öldöklő” versenyben a beruházásokért, a közlekedésfejlesztés egyik legsarkalatosabb pontjának nevezte.

Megemlítette még azt is, hogy hogy az elmúlt 17 év legnagyobb beruházási ütemét mérték 2014-ben, 14 százalékkal haladta meg a 2013. évit az 5216 milliárd forintnyi beruházás, és idén is versenyben van az ország.

Hangsúlyozta, hogy az itt termelő nemzetközi vállalatok logisztikai igényeinek kiszolgálása a magyar külgazdasági stratégia egyik fontos szempontja. Magyarország Vonzerejének egyik jelentős pontja, hogy az európai közlekedési útvonalak sűrűn szövik át, de ezeket fejleszteni is kell.

Elmondta, hogy a  kormány döntése értelmében 2017 év végéig elkészül a Győrt keletről elkerülő, 813-as út, így eléri a 14-es utat az M1-es autópálya, és a győri és a pozsonyi ipari parkok között megteremtődik az összeköttetés, amely újabb beruházásokat vonz majd a térségbe.

Beszélt arról is, hogy az első ütemben az M1-es autópályát köti össze az ipari parkkal a 4,4 kilométer hosszú szakasz. A második ütem keretében a jövő év végére készül el 3,8 kilométernyi út, a harmadik ütem részeként pedig 2017 év végéig.5,2 kilométernyi út és egy híd a Mosoni-Dunán fog épülni.

Emlékeztetett arra is, hogy a közlekedésfejlesztésen túl szakképzett munkaerővel is rendelkeznie kell a városnak, hogy versenyképességét megőrizze. Ennek érdekében létrejött egy megállapodás a kormány, a város, az Audi Hungaria Motor Kft. és a Széchenyi István Egyetem között, hogy megalakuljon egy Közép-Európában egyedülálló felsőoktatási ipari centrum a megyeszékhelyen.

Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért és infokommunikációért felelős államtitkára elmondta, hogy a térségben munkahelyek maradnak meg és teremtődnek az útfejlesztéssel.

Simon Róbert Balázs megyei fejlesztési biztos hozzátette, hogy húsz éve történt az utolsó nagyobb útfejlesztés a térségben a keleti elkerülő építését megelőzően, az M1-es autópálya Győrt délről elkerülő szakaszát 1995-ben adták át.

Fekete Dávid alpolgármester elmondta, hogy az elkerülő elkészülte után várhatóan naponta kilencezer járművel kevesebb fogja majd használni a városi utakat.

Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) kommunikációs igazgatója ismertette, hogy óránként 90 kilométeres sebességgel lehet közlekedni a kétszer egysávos úton. Bár szeptember 8-a óta használhatják az autók, lehet még forgalomkorlátozásokra számítani október 9-ig a gáz-és vízkiváltási, valamint tereprendezési munkálatok miatt.

Két felüljárót, négy új körforgalmat, zajvédő falat és 1,5 kilométeren bicikliutat építettek a tavaly novemberben kezdődött munkálatok során.

85 százalékban európai uniós, 15 százalékban hazai források felhasználásával épült az út.

(forrás: kormany.hu, MTI)