Ahhoz, hogy a Balaton régió élni tudjon a kormánydöntés szerinti 300 milliárd forintos fejlesztési forrással, a pályázati felhívásoknak meg kell jelenniük a jövő év első felében, és a szerződéseket meg kell kötni és 2017. június végéig.

Erről a Miniszterelnökség uniós fejlesztések koordinálásáért felelős helyettes államtitkára, Dányi Gábor számolt be csütörtökön Siófokon, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) ülésén.
Kiemelte, hogy a kormányzati szándék, hogy a Balaton régió minőségi változáson menjen keresztül 3-5 éven belül.

Tájékoztatása szerint üdvözölte az uniós bizottság, hogy Magyarország először kíván integrált fejlesztést megvalósítani a balatoni „csomaggal”, ugyanakkor fokozott egyeztetési igényét is jelezte ezzel kapcsolatban. Első lépésként elküldték a múlt héten a BFT által elkészített területfejlesztési stratégiát, amelynek a jövő év elején kezdődik meg az uniós egyeztetése.

Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a források megszerzésében fokozódó versenyhelyzetre kell számítani. Megemlítette a kormányhatározatban felsorolt projektekről szólva, hogy „a mai tudásunk szerint nem támogatható tevékenység, így az unióval koncepcionális vita várható” a Badacsony és Fonyód közötti kompjárat megvalósítása esetében.

Valamint jelezte a Fonyód-Kaposvár vasútvonal 8 milliárd forintos fejlesztési tervéről is, hogy alapvetően nem támogatná az unió, de úgy vélte, agglomerációs érvekkel van esély arra, hogy ez az álláspont változzon. Kedvező fogadtatásra számíthat a balatoni közlekedési rendszer összehangolásának terve, de először az országos rendszert kell kialakítani, amely folyamatban van, majd a balatonit ehhez csatlakoztatni.

Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója arról számolt be, hogy a balatoni hajózás középtávú stratégiája elkészült, ezt a jövő héten tárgyalják a tulajdonos önkormányzatok.

Emlékeztetett arra, hogy a cég számára 2-2 milliárd forint pályázati forrást nevesített hajóflotta-, illetve kikötőfejlesztésekre a balatoni fejlesztésekről szóló kormánydöntés. Véleménye szerint három új hajó megvásárlását és a kompok részbeni felújítását teszi lehetővé a pántlikázott pénz, emellett a cél egy új ipari kikötő létrehozása lenne, és elképzelhető néhány kikötő felújítása is.

(forrás: portfolio.hu, MTI)